Populariteit alles-in-1-pakketten neemt toe

Alles-in-1-pakketten zijn bundels van abonnementen waarmee u extra voordelen krijgt. Momenteel heeft u misschien voor uw internet, televisie en vaste- en mobiele telefonie verschillende providers. Met een alles-in-1-pakket worden alle services geleverd door dezelfde provider, vaak in combinatie met kortingen. Hierdoor bespaart u niet alleen geld, maar heeft u ook de voordelen van een service door slechts één aanbieder die alles voor u beheert.

Pakketten steeds populairder

De Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toont aan dat steeds meer consumenten overstappen op alles-in-1-pakketten. Zij hebben dus voor alle netwerkservices één en dezelfde provider. Van de zeven miljoen internet aansluitingen in Nederland zijn er zes miljoen onderdeel van een alles-in-1-pakket. Er is ook een grote toenemen te zien in het gebruik van grotere bundels waarbij mobiele telefonie is toegevoegd. Henk Don, bestuurslid ACM: “Consumenten kiezen vaak voor pakketten in plaats van losse contracten. De concurrentie verschuift steeds meer naar deze alles-in-1 abonnementen.”

Kleine kans voor nieuwe diensten

In Nederland zijn andere diensten in opmars, denk hier bijvoorbeeld aan de videostream service Netflix. De Nederlandse providers spelen hierop in, zo neemt KPN bijvoorbeeld Netflix op in haar aanbod. Daarnaast werken providers momenteel aan voordelige exclusieve content voor hun klanten die alles-in-1-pakketten nemen. Zo heeft aanbieder Ziggo op het moment Ziggo Sport, een exclusieve dienst die alleen gebruikt kan worden door klanten van de provider.

Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld Apple TV nog geen voet aan de grond krijgt hier in Nederland. In de Verenigde Staten is Apple TV op het moment in onderhandeling met grote diensten om hun content aan te bieden voor een lagere prijs. Het punt is echter dat daar een normaal televisieabonnement rond de 90 dollar kost. Apple TV wilt haar services voor 40 dollar per maand aanbieden, wat een grote reductie in prijs is. Nederlandse aanbieders stunten vaak met prijzen waardoor het voor de Nederlandse consument nog niet rendabel is om een service als Apple TV te nemen, maar te blijven bij een alles-1-in-pakket van één van de huidige aanbieders.

Steeds sneller internet

Omdat de snelheid van internet steeds verder toeneemt en met de komst van glasvezel dit rap gerealiseerd wordt, wordt het steeds makkelijker om diensten te nemen die op elkaar inspelen en die snel en goed met elkaar samenwerken. Momenteel investeren de Nederlandse providers veel in hun netwerk en willen zij ervoor zorgen dat steeds meer mensen toegang hebben tot snel internet. Er is in Nederland een grote groep gebruikers die behoefte heeft aan elkaar gekoppelde services die snel en efficiënt met elkaar in verbinding staan.

Populariteit alles-in-1-pakketten neemt toe
4 beoordelingen 10 gemiddeld