NHG en MUNT Hypotheken willen scheiden hoger op agenda hypotheekadviseur

MUNT Hypotheken en Nationale Hypotheek Garantie (NHG) roepen hypotheekadviseurs op om scheiden standaard bespreekbaar te maken in een adviesgesprek. Uit onderzoek van de organisaties blijkt dat hypotheekadviseurs consumenten vaak niet wijzen op het scenario relatiebeëindiging en de mogelijke consequenties. Slechts 13 procent geeft aan volledig geïnformeerd te zijn.

11 Procent van de gescheiden Nederlanders laat weten dat de adviseur wel over relatiebeëindiging is begonnen, maar dat de consequenties verder niet aan bod zijn gekomen. Dit betekent dat het onderwerp dus in ruim 75 procent van de adviesgesprekken helemaal niet aan bod komt. Opvallende cijfers, want ongeveer 1 op de 3 relaties eindigt in een scheiding. Het is volgens MUNT en NHG van groot belang om de consument goed voor te lichten. Mensen weten bijvoorbeeld vaak niet dat er diverse mogelijkheden zijn om woningbehoud te realiseren.

Belangrijke rol voor hypotheekadviseur

Directeur van MUNT Hypotheken Ellen Hensbergen ziet ruimte voor verbetering. Zij doet een beroep op adviseurs: “Het beëindigen van relaties komt helaas steeds vaker voor. Online scheiden maakt een scheiding aanvragen en vervolgens uit elkaar gaan laagdrempeliger. Tussenpersonen kunnen met hun expertise echt een grote rol spelen. Goede voorlichting over de hypothecaire gevolgen van een relatiebreuk is belangrijk, zodat we vervelende consequenties zoveel mogelijk kunnen beperken.”

Ook NHG bestuurder Carla Muters roept adviseurs op om het onderwerp scheiden hoger op de agenda te zetten. “Het is wenselijk om scheiden en de mogelijke gevolgen daarvan standaard aan bod te laten komen in een adviesgesprek. “Samen een huis kopen is een bijzondere mijlpaal. Op zo’n moment is een scheiding bij 80% van de stellen niet top of mind”, zegt Muters. “Het bespreken van de mogelijke consequenties kan zelfs onprettig voelen. De adviseur speelt hierin een cruciale rol; hij kan dit belangrijke onderwerp vanuit een neutrale adviesrol ter sprake brengen.”

Gidsfunctie

Uit het onderzoek blijkt verder dat op het moment dat de relatie werd beëindigd, slechts 20 procent een hypotheekadviseur heeft geraadpleegd. “Het is jammer dat dit percentage zo laag ligt, want we zien ook terug in de cijfers dat de consumenten die wél een adviseur raadpleegden erg positief zijn”, aldus Hensbergen. Meer dan 80 procent geeft aan met tevredenheid terug te kijken op de rol van de adviseur tijdens de scheiding. Slechts 6 procent heeft de gesprekken met de adviseur als negatief ervaren.

Muters: “Ook hier liggen kansen voor hypotheekadviseurs. Als scheiden al tijdens het acceptatiegesprek aan bod komt, denken consumenten er bij een scheiding eerder aan om een hypotheekadviseur in te schakelen. In deze vervelende situatie kan een adviseur opnieuw een waardevolle gidsfunctie vervullen. Denk aan het uitvoeren van een beheertoets waardoor één van beiden misschien toch in de woning kan blijven wonen.”

Om adviseurs te informeren over de mogelijkheden, heeft NHG een acceptatie en een beheertraining ontwikkeld. Daarmee worden de belangrijkste mogelijkheden en ontwikkelingen getoond om consumenten te kunnen ondersteunen, zodat adviseurs volledig op de hoogte zijn van de opties.

“Een hypotheekverstrekker kan vaak veel meer betekenen dan mensen denken. MUNT Hypotheken heeft tegenwoordig een team wat er speciaal op is gericht om mensen bij te staan indien de financiële situatie ingrijpend is gewijzigd”, zegt Ellen Hensbergen.

Review deze pagina aub

Klik op de sterren

Gemiddelde score 0 / 5. Aantal stemmen: 0

Geen stemmen, wees de eerste!